Szopikendő

szopikendőmire jó?

hogyan használd

anyatejes táplálás

Anyatejes táplálás - mit tehetsz a sikeres szoptatásért

Anyatejes táplálás

Mindenki egyetért a csecsemők szoptatásának megkérdőjelezhetetlen előnyeivel. Egyetlen tápszer sem lehet jobb a természetes tápláléknál, hiszen az anyatej összetétele a baba növekedésével fokozatosan úgy alakul át, hogy a legjobban szolgálja a gyermek testi, szellemi és lelki fejlődését.

Az anyatej nemcsak egyszerű táplálék, hanem immunanyagokat és sok-sok vitamint is tartalmaz, hogy segítsen a csecsemőnek a környezetben előforduló kórokozók elleni eredményes védekezésben.
Ha a dolgok praktikus oldalát nézzük, a szoptató anya melle mindig kéznél van, az anyatej mindig testhőmérsékletű, mindig steril. Nincs szükség cumisüvegekre, melegítőre, mérő edényekre, csak egy nyugodt sarokra, és ha nyilvános helyen vagyunk, egy szopikendőre.

  • A szoptatás olyan testi - lelki előnyökhöz juttatja a kisbabát, amit máshonnan nem kaphat meg
  • A szoptatás védi az egészséget, az anyatejben található anyagok fokozzák a csecsemők saját védőanyagainak termelődését és működését.
  • Segít az ép fogazat kialakulásában
  • Csökkenti az allergiás megbetegedések, a gyermekkori elhízás kialakulásának esélyét
  • Védelmet nyújt a gyermekkori cukorbetegség ellen
  • Csökkenti a felnőttkori szív és érrendszeri megbetegedések kockázatát
  • Az anyatej serkenti a központi idegrendszer érését
  • A gyermeküket szoptató anyák egészségi állapota jobb
  • Csökkenti a mell - és petefészek rák, ill. a csontritkulás kialakulásának eséléyt
  • Az anyának lelki nyugalmat biztosít a tudat, hogy gyermekének a legjobb táplálékot adja, ezáltal kisebb a gyermekágyi depresszió kialakulásának lehetősége
  • Kíméli a családi kasszát, nem kell drága tápszerekre költeni

Szoptatás a gyakorlatban

Számos médiában olvashatunk a szoptatás elméletéről, mi a jó szoptatási technika, az anyatej fajtáiról, a tejfokozás módszereiről, mennyit egyen a baba, a táplálás napirend vagy igény szerint történjen, stb.

Mindezek közül két dolgot emelnék ki – saját tapasztalataim alapján: a pszichés tényezőt és a megfelelő táplálkozást.

Fontos, hogy a szoptató anyuka ne stresszelje magát. Az önbizalom az egyik legfontosabb tejfokozó. A nyugodt anyuka gyermeke is nyugodt, könnyen kezelhető és szépen gyarapszik, hiszen pontosan annyi tej áll rendelkezésére és pontosan olyan összetételben, amire szüksége van. Amelyik baba láthatóan egészséges, rendes széklete van, napról-napra gyarapodik, az kap elég tejet, felesleges ezen aggódni.

Meg kell talalálni az egyensúlyt a zöldségekben (így vitaminokban) gazdag táplálkozás és a puffasztó ételek kerülése között, különösen igaz ez télen. Fontos, hogy figyeljük a csecsemő viselkedését és megtaláljuk azt a néhány ételt, amit tényleg mellőzni kell.

A legfontosabb, hogy a gyermek és az anyuka is jól érezze magát a bőrében. A gyermekvállalás boldogság, nem bűntetés. Az anya ellátja, óvja, szeretgeti a gyermeket, de ez nem egyenlő a rabsággal. Neki is jár kikapcsolódás és a gyermeknek sem árt időnként egy kis levegőváltozás. Ráadásul ha egy szoptatós kendő is van a pelusos táskában, bárhol és bármikor mellre lehet tenni a babát, csak egy ülőhely kell hozzá.

Anyatej változása és mennyisége

A szülés utáni pár napban termelődő híg tej az előtej (vagy más néven kolosztrum), amely döntően ellenanyagokat és fehérjéket tartalmaz. Kiválóan csökkenti a sárgaság kialakulsásának esélyét és segíti a sötét színű magzatszurok távozását.

Három-négy nap után jelenik meg az érett tej, ami igazából két különbőző lépcsőben termelődik. A szoptatás első felében inkább szomjoltó hatású, de tejcukorban gazdag, a második felében pedig az éhséget már jól csillapítja, mert zsírosabb és sűrűbb.

A női mell az ún. kereslet-kínálat elve szerint működik: tehát annyi tejet termel, amennyit a kicsi kiszív belőle. Furcsa, de ha úgy tűnik, hogy kevés az anyatej – ami sokkal ritkábban fordul elő, mint azt az anyukák gondolják –, akkor többször kell szoptatni, és a mell beáll egy nagyobb teljesítményre.

Mit tehetsz a sikeres szoptatásért?

Az anya táplálkozása

A szoptatás alatt rendszeresen és egészségesen kell étkezni. Összességében kicsivel (kb. 500 kcal) több ételt fogyasszon a mama és inkább sűrűbben, de kisebb adagokban. A folyadékbevitelre érdemes fokozottan figyelni. Sokkal több folyadék szükséges a tejelválasztáshoz, mint amennyire a szervezetnek általában szüksége van. Tévhit viszont, hogy a tejelválasztást elősegítő tea mértéktelen fogyasztása segít. Sőt, ez utóbbi akár súlyos görcsöket is okozhat a babának. Sovány húst, halat, gabonafélékből készült rostdús ételeket és gyümölcsöket szinte korlátozás nélkül lehet enni. A zöldségek fogyasztása az első időszakban kísérletező jellegű. Ugyanis az elmélet szerint, szinte minden elérhető zöldség puffaszt. Viszont ami igaz az egyik gyerekre, nem biztos, hogy igaz a másikra is. Ezért célszerű a zöldségeket egyenként kipróbálni és megvizsgálni, hogy melyiket tolerálja jól a baba emésztőrendszere és melyek azok, amiket tényleg mellőzni vagy korlátozni kell.

A tehéntej okozhat galibákat, ha az anya komolyabb mennyiséget fogyaszt. Erre jó alternatíva a kecsketej. Továbbá a túl sok kávé sem előnyős, mert a koffein bejut a tejbe és a baba nem tud aludni.

Mit egyél?

  • Naponta friss, nyers gyümölcsöt
  • Naponta friss zöldséget nyersen, sütve, párolva
  • Naponta gabonaféléket,  teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket
  • Hetente többször állati fehérjéket, húst, halat, tojást, tejterméket de tehéntejet ne nagyon
  • Olajos magvakat (mandula, kesudió, dió) de csak módjával
  • Növényi olajokat

Mit igyál?

  • Magas magnézium és kalcium tartalmú ásványvizet
  • Valódi gyümölcsteát vagy gyümölcslé-tea keveréket
  • 100 %-os gyümölcslevet
  • Frissen préselt gyümölcs - és zöldséglevet
  • Gyógynövényteát
  • Gabonatejet
  • Kecsketejet, ha nem okoz panaszt

Fontos, hogy tartózkodjunk a szélsőségektől! A fogyókúra szigorúan tilos. A kiegyensúlyozott táplálkozás és a szoptatás, pár perc kellemes mozgással kombinálva segít visszanyerni a terhesség előtti súlyt.

Tejfokozók

A tejfokozókkal kapcsolatban az a legfontosabb, hogy csak akkor használjuk, ha tényleg szükség van rá. Nem szabad belemenni a kezdő anyukák számháborújába, hogy kinek a gyereke eszik több gramm tejet.

Ha a baba jól fejlődik, akkor kap elég anyatejet, de ha úgy látjuk, hogy a fejlődés nem kielégítő, több módszer is alkalmazható. Ezek közül a legkézenfekvőbb a gyakoribb szoptatás vagy a mellszívó használata két szoptatás között, ami töblet termelésre sarkallja a melleket.

A másik a biokémiai módszer, gyógyteák vagy gyógyszertári készítmények alkalmazása. Gyógyteáknál fontos betartani az ajánlott adagot és közben figyelni a baba reakcióit. Egyes teák ugyanis komoly hasfájást, görcsöket okozhatnak.

Homeopátiás szerek használatánál feltétlenül figyelni kell a pontos higításra, hiszen esetenként ugyanaz a hatóanyag szolgál az anyatejtermelés fokozására és az elapasztására, csak más-más koncentrációban. Célszerű kikérni szakember tanácsát, hogy az adott anyuka esetén melyik gyógyszer milyen potenciállal alkalmazandó.

Nyáron a görögdinnye fogyasztása javallott.

A szoptatás technikai feltételei

Az anyának meg kell tanulnia szoptatni, a babának pedig szopni. A megfelelő technikákon felül van pár eszköz, amivel a szoptatást kényelmesebbé, illetve hatékonyabbá tehetjük. Nagyon hasznos lehet például egy bimbóvédő, ha a baba még pici és nem tudja a bimót jól bekapni.

Ülve szoptatásnál nagyban fokozza a komfortérzetet, ha az anya egy speciális párnával (pl. szopipárna) meg tudja támasztani a karjait, hogy a csecsemő súlyát ne kelljen folyamatosan tartani.

Elegáns megoldás a szopikendő használata, ha a gyermek nem az otthon barátságos magányában éhezik meg. A szoptatós kendő diszkréten eltakar mindent, és a járókelők, idegenek tekintetét egyáltalán nem vonzza.

Nagyon praktikus, ha van egy-két kisméretű és egyszerűen mosható büfikendő az anyuka táskájában. Megóvja az anya és a baba ruháját, mindamellett esztétikusabb, mint az általában használatos textilpelenka.